Afgelopen weekend een prima corso gezien. Er is dit jaar met hetzelfde bloemenaantal een stuk meer gedaan dan vorig jaar. Hier mijn bevindingen over de wagens, de uitslagen en andere experimenten.
De Uitslag
1 Alliance
De persberichten spraken na afloop van een verrassende winnaar. Na het zien van het middag corso was meteen duidelijk wie deze editie ging winnen. En was van een verrassing geen sprake meer. Echte topwagen van de mannen van Alliance. Dik en dik verdiende ereprijs. Geweldige techniek en perfect afgewerkt.
2 Fun fun
Persoonlijk geen fan van blauwe bloemen maar redelijk subtiel gebruikt. Op de rechterarm van de koning had het wat minder gekund. Het knipwerk achterop was zelfs mooi met het blauwe er in.Keurige wagen van Fun Fun. Afwerking was prima voor elkaar. De koning was wat houterig weer gegeven.
3 The Next
Keurig afgewerkte wagen. Het verassingseffect werkte niet helemaal. Experiment met de gedroogde bloemen was prima. Maar met gewoon verse bloemen in andere kleuren had de wagen er niet anders uit gezien. Beetje eenzijdige wagen. Tribunekant?
4 Olympia
Mooi idee. Vormgeving was wat minder. Evenals de anatomie van de pop. Wagen was wel veel te groot. Vanaf de stoep was heel veel niet zichtbaar. Wagen kwam van iets meer afstand beter tot zijn recht.
5 Symboliek
Misschien wel de best afgewerkte wagen. Vormgeving was prima. Het hert leek een beetje te lachen in plaats van verschrikt te kijken. Maximale resultaat behaald met dit ontwerp.
6 PODB cq De Brekers
Prima wagen. Misschien iets te bont in de kleuren. Parachutes waren wel prachtig in de kleuren. De 2 tanks deden wat speelgoedachtig aan en waren daarom niet mooi en deden afbreuk aan het geheel. De figuratie deed het top.
7 Deurgoan
Er van uitgaande dat dit een reserve ontwerp was en de mannen niet veel tijd hadden om alles netjes af te werken en de puntjes op de i te zetten was het een prima wagen.
Staat met de een 7e prijs op de juiste positie. Met deze wagen zat er niet meer in. Jammer dat het gezicht steeds lelijker werd naar mate het corso vorderde, veel bloemen vielen er af. Hopen dat de mannen van Deurgoan volgend jaar meer geluk hebben en weer gewoon gaan knallen en mee kunnen doen voor de topposities.
8 Gaos
Kwalitatief een stuk betere wagen dan het afgelopen jaar. De buitenkant was wat lomp en eenvoudig van vormgeving. De binnenkant was een stuk beter. Er zit vooruitgang in bij de mannen hopen dat ze dit kunnen volhouden. Ik had ze 1 plaatsje lager gezet. Volgend jaar nog een stapje hoger?
9 Forza
Verrassend frisse wagen. Vooraf had ik ze op plaats 12 gedacht. De vormgeving en afwerking waren keurig voor elkaar. Kleurgebruik was op sommige plaatsen wat minder.
10 After Nero’s
Gegokt en verloren. Erg donker van kleur. Dit was waarschijnlijk de bedoeling zoals fans ook vaak in het donker staan maar miste daardoor uitstraling. Vormgeving erg simpel en de handen waren ook niet allemaal mooi. Ik heb veel betere wagens van deze groep gezien. Waar is de tijd gebleven dat ze met 120.000 bloemen meededen in de top 3.
11 Kluitenberg
Heel erg jammer om te zien dat een groep als kluitenberg elk jaar vooruit gaat en door weinig mensen wordt gewaardeerd. Voor mijn gevoel maken ze grotere stappen vooruit dan hun concurrentie maar komen vaak rond dezelfde positie in de uitslag. Ik had ze persoonlijk op 8 gezet.
De afwerking kan nog wel een stuk beter bij de kluiten. Wagen werd door veel mensen niet begrepen. Waarschijnlijk door de jury ook niet.
12 Hebbes
De groep die voor hun plezier een wagen bouwt. Best een prima wagen maar absoluut geen topper. Vormgeving kan wat beter. Misschien eens van het foam afstappen. Kleurgebruik miste ook wat fantasie.
Verlichting
Bijna alle wagens zaten dit jaar prima in het licht. Alle wagens 2 keer langs zien komen zonder storing. Ik weet niet of dat overal zo was maar bij ons wel. 2 wagens die er een beetje bovenuit staken en deze waren ook 1 en 2 in de uitslag. Daarmee lijkt mij de uitslag prima zoals hij nu is.
Figuratie
Waar wij ons enkele jaren nog onderscheidend probeerden op te stellen als het theatercorso lijkt dit volledig verdwenen. Dit valt duidelijk te verklaren als 2 wagens zonder figuratie in de top 3 eindigen. Mede daardoor is het niveau over het hele corso zeer matig te noemen.
Persoonlijk vond ik Olympia ondermaats voor wat we van hun gewend zijn. Er waren naar mijn idee maar 3 groepen die echt aanspraak konden maken op de eerste prijs.
Ik was van mening dat het zou gaan tussen Fun Fun en de PODB cq de Brekers met Gaos als goede 3e.
Het verbaasde mij dan ook dat Gaos er met de prijs vandoor ging. Begrijp me niet verkeerd; ik gun het die jongens van harte en er werd ook met volle overtuiging gespeeld. Maar bijen en wespen hebben we al wel een keer gezien. En de aankleding was ook matig al was er wel aan af te zien dat er erg veel tijd in is gestoken.
De rondgang
In het eerste persbericht werd gesproken over een schot in de roos, het bleek een drama met de rondgang. Zowel het middag en het avond corso duurde veel te lang.
Laat ik niet negatief doen en eerlijk zijn. Het starten op 3 verschillende punten is een verbetering voor het corso. Er zitten echter nog veel haken en ogen aan om hier een juist oordeel over te kunnen vellen en een conclusie uit te trekken. Wij zaten achter op het parcours en om kwart over 2 hadden we al 3 wagens gezien. Echt top.
Op dat moment ging even verderop een muziekkorps stoppen voor een drinkpauze. Als je binnen 15 minuten al dorst hebt wordt het een lange middag. Of waren ze al langer aan het spelen. Misschien een idee om ze gelijk te laten starten bij de wagens waar ze tussen lopen. In het verleden werden er afspraken gemaakt om iedereen gelijk te laten stoppen voor een drinkpauze. Is dat nu ook gebeurt?
Nu komen de wagens ook groepsgewijs aan ons voorbij met iets te grote gaten er tussen.
Misschien iets om volgend jaar te verbeteren. Olympia kreeg pech. Enorm balen voor het corso. Ik hoop dat dat de enige reden is waarom het middagcorso zo lang duurde. Het geeft wel aan dat een vlekkeloze rondgang belangrijker is dan een vlotte start.
En pech van een bepaalde groep valt nooit uit te sluiten maar moet wel tot het minimale beperkt zien te worden. Ik weet niet hoe het is bevallen om de wagen achteruit in te steken tussen het vertrekkende publiek.
De avond rondgang duurde ook dramatisch lang. Het corso ging later van start doordat er nog veel publiek niet binnen was. Dit werd netjes omgeroepen door de speaker. Top geregeld en te begrijpen. Het blijven mensen; vlak voor aanvang aankomen en dan verbaasd zijn dat iedereen dat doet. Misschien dat er met een paar ervaringsdeskundigen eens naar gekeken kan worden dat dit vlotter binnen kan stromen.
Ik weet niet wat de oorzaak is geweest maar ook de avondrondgang duurde veel te lang. Zeker als je bedenkt dat er 4 groepen niet eens 2 keer rond zijn geweest. Door pech van After Nero’s ging het publiek massaal lopen en is de beslissing genomen om de laatste groepen niet meer rond te laten gaan. Een moeilijke maar moedige beslissing. Geeft wel aan dat het plan van de gespreide start niet waterdicht is. Er moet een oplossing komen voor het einde van het corso. Het plan om de laatste 4 wagens nog een keer rond te laten gaan is niet te doen en dan wordt het veel te laat. Maar om 4 wagens minder dan 2 keer rond te laten gaan ook niet, struikelpuntje.
Conclusie
Als de groepen het er voor over hebben om de gezelligheid van de oude opstelling te missen en gespreid te starten om zo het publiek van dienst te zijn dan is het een goed plan.
Dan moeten er nog wel enkele struikelblokken uit de weg geruimd worden. Groepen moeten wat geleidelijker instromen om zo geen gegroepeerd corso te krijgen, muziekkorpsen op dezelfde punten laten starten en een oplossing zoeken voor het einde van de avondrondgang.
Als deze punten niet te verhelpen zijn blijft het een waardeloos plan.
Prima feest gehad. En in grote lijnen eens met de diverse uitslagen. Maar € 2,20 voor een biertje wat lauw en niet te zuipen is is veel geld. En waarom kunnen we niet gewoon ons bakje patat met munten afrekenen?
Ten slotte het aller belangrijkste; de bouwers van Sint Jansklooster hebben zichzelf overtroffen en een beter corso neergezet dan vorig jaar.