"Voordat we het door hadden stond het al op Omroep Brabant en de Telegraaf."
Het zal de meeste corsoliefhebbers niet ontgaan zijn dat de laatste twee seizoenen het bloemencorso vaker de landelijke media wist te halen. Vooral in Zundert wisten enkele spraakmakende ontwerpen de aandacht te trekken van kranten en televisie omroepen. Wat betekent het eigenlijk voor een buurtschap of ontwerper als je creatie zoveel aandacht krijgt?
Joël Sprenkels (ontwerper ’t Stuk), Erwin Braspenning (ontwerper Veldstraat) en Gijs Martens & Jesse Verheijen (ontwerpersduo van Molenstraat) vertellen hoe zij de vele media-aandacht beleefd hebben. Hoe ging het buurtschap hiermee om en welke invloed had dit op de bouw en de uitslag?
De Media-bom
In april 2013 onthulden de ontwerpers van buurtschap ’t Stuk aan de leden het spraakmakende ontwerp ‘Global Warming’; oftewel een wagen die tijdens het corso onder het ijs vandaan moest gaan komen. Een wagen die een week voor het corso al in de bloemen gezet werd om vervolgens een week lang in een gigantische tijdelijke vriezer bedekt te worden met een laag ijs. Joël Sprenkels, één van de ontwerpers, legt uit dat ze al vroeg doorhadden dat ze iets ‘speciaals’ aan het doen waren en dat ze hiermee de nodige media-aandacht naar zich toe konden trekken. “Daarom hebben we vrij vroeg de verbinding gezocht met de PR-commissie van de Stichting Bloemencorso Zundert om de krachten te bundelen en zo veel mogelijk publiciteit te genereren. De Stichting heeft bijvoorbeeld via persberichten de aandacht op ons ijsproject gevestigd.”
Het is januari 2014 als de vaste ontwerpers van Veldstraat, Erwin Braspenning en Jos van Aert, hun ontwerp voor 2014 presenteren. ‘Censuur’ is een wagen die niet (of juist wel) iets aan de verbeelding overlaat en wordt in de media al snel tot de ‘seks-wagen’ gedoopt. Omroep Brabant pikte nog dezelfde avond het ontwerp op en na de uitzendingen op radio en tv werden de ontwerpers door de rest van Nederland via allerlei kanalen aangesproken. “Ze belden zelfs mijn ouders om te vragen of daar een Erwin Braspenning woonde, ik was toevallig daar…” aldus Erwin.
Het ontwerp ‘737’ van Jesse Verheijen en Gijs Martens werd eveneens in januari gekozen bij buurtschap Molenstraat. Het zal echter tot in juli, na de ramp met de MH17, duren voordat hier de media-storm losbreekt. Ze wilden een corsowagen bouwen in de vorm van een exploderend vliegtuig, een Boeing 737. Het toestel zou tijdens de stoet meerdere keren ontploffen, waarbij vleugels en romp uiteen zouden spatten en dat zou ook te horen zijn in de vorm van explosiegeluiden. Na de vliegramp met de MH17 waarbij veel Nederlanders betrokken waren liet het buurtschap in een statement weten dat ze het ontwerp gezien de gebeurtenissen niet meer gepast vonden en dus aan gingen passen. Het ging volgens de ontwerpers zo snel dat ze eigenlijk niet precies meer weten hoe het is gegaan. “Voordat we het doorhadden stond het al op Omroep Brabant en de Telegraaf.”
Ontwerpproces
Bij alle drie de creaties kwam de media-aandacht pas na het hele ontwerpproces. Joël legt uit dat het ontwerp al volledig klaar was toen de media-aandacht in volle hevigheid losbarstte. Ze merkten echter al wel dat er in het roddelcircuit al veel gesproken werd over het ijsproject. “De wildste verhalen deden de ronde hoe we dit aan zouden gaan pakken en waarom dit wel of niet zou gaan lukken. Er was ook de nodige scepsis of het geen hoax was en dat we met iets totaal anders zouden gaan komen.” Uiteindelijk was de voorbeschouwing in het blad Corsief van 2013 voor de ontwerpers van ’t Stuk pas het eerste interview over het ijsproject, wat een einde maakte aan alle ‘wilde verhalen’.
Bij buurtschap Veldstraat hadden ze al wel met het bestuur afgesproken dat ze nergens op gingen reageren. “Wel wilden we nu ons idee zo goed mogelijk op straat zetten.” aldus Erwin. En bij buurtschap Molenstraat was het juist compleet andersom; de media-aandacht zorgde er juist voor dat het ontwerpproces beïnvloed werd. Het ‘exploderende’ ontwerp werd aangepast tot een modelbouwpakket van een 737.
De bouw
Bij buurtschap Veldstraat was de grootste hype tijdens de bouwperiode wel achter de rug. “De buurt vond het allemaal wel geweldig en had er extra veel zin in om de wagen zo goed mogelijk te bouwen.” Erwin vertelt dat er pas aan het einde van de bouw weer wat meer vragen kwamen. “Maar niet zo gek meer…”
De ontwerpers van Molenstraat hadden niet het gevoel dat de buurt de media-aandacht heel speciaal vond. “Het belangrijkste is dat we de bouw van de wagen hebben opgepakt, maar dit was niet anders geweest als we geen media-aandacht hadden gehad.” Wel merkten ze dat, net als bij Veldstraat, er tijdens de fietsroute dagen wat meer nieuwsgierige bezoekers waren die gezien de vragen toch het één en ander in de media opgepikt hadden.
Voor ’t Stuk was er tijdens de bouw van de ‘standaard’ wagen ook weinig anders dan anders. “Wat wel enige aandacht trok was het feit dat we een grote vriescel in de tent aan het maken waren naast de wagen.” Pas in de laatste week voor het corso kwam de media-aandacht echt op gang. “Omdat wij een week eerder de wagen in de bloemen gingen zetten dan de andere buurtschappen, kwam toen duidelijk naar voren dat we iets aparts aan het doen waren. “ Vooral de regionale media, Omroep Brabant en BN de Stem, kwamen veel langs voor interviews, maar ook de Telegraaf kwam langs om foto’s te maken.
“Vervolgens werd dit opgepakt door de landelijke en zelfs internationale media en werden we elke dag wel met een bezoek van één of meerdere cameraploegen verblijd.” Dit zorgde uiteraard ook voor veel ‘gewone’ kijkers, maar voor hen was er heel weinig te zien aangezien alles in de vriescel gebeurde. En vanwege klimaatbeheersing werden geen bezoekers/kijkers in de vriescel toegelaten. Joël vertelt dat daarentegen Omroep Brabant, de Telegraaf, SBS6 en de Japanse staatsomroep wel in de vriescel werden toegelaten. “De hele buurt zat in deze periode in een heel aparte ‘vibe’, gezien het totaal andere en nieuwe werk dat het ijsproject met zich meebracht.”
SBS6 zou SBS6 niet wezen als ze er toch wat drama aan probeerde toe te voegen. “SBS6 probeerde ervan te maken alsof er grote ruzie in de corsogemeenschap ontstaan was na aanleiding van ons project. Maar dit mocht de pret zeker niet drukken.”
Verdeling van aandacht
De vele media-aandacht betekende natuurlijk ook voor de besturen van de buurtschappen een extra taak. Bij buurtschap Molenstraat werd de aandacht centraal vanuit het bestuur geregeld. De secretaris legde een korte verklaring af en stond de voorzitter Omroep Brabant te woord. “We kregen best wat verzoeken voor interviews, maar die hebben we allemaal naast ons neergelegd. We hadden daar als buurt geen behoefte aan.” aldus de ontwerpers Jesse en Gijs.
Bij Veldstraat richtte de aandacht zicht vooral op de ontwerpers en uiteindelijk de voorzitter. “Uiteindelijk hebben we ook veel via hem laten regelen.”
Joël vertelt dat bij het ijsproject van ’t Stuk juist de Stichting de meeste aanvragen kreeg. “Vervolgens werd bepaald wie vanuit de buurt benaderd zou worden. Eigenlijk is dit allemaal heel natuurlijk verlopen en zijn hier van te voren weinig afspraken over gemaakt.”
Aandacht versus jurering
In het juryrapport van 2014 vroeg de jury zich af waarom er vooraf zoveel ophef was over ‘Censuur’. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar schrok over het jurycommentaar in het verslag bij de Veldstraat, waarbij ik juist zeer sterk de indruk kreeg dat de media-aandacht juist wel van invloed was geweest op de uitslag.” aldus Joël. Gelukkig bleek tijdens de bespreking van het juryrapport, na een vraag hierover van één van de ontwerpers van Veldstraat, dat dit niet het geval was. De jury legde uit dat dit stuk tekst niet als zodanig in het verslag had mogen komen. Toch wringt er bij Erwin ergens iets. “Alsof de media ervoor heeft gezorgd dat we onze wagen aangepast hebben. En dat het uiteindelijk daardoor te braaf is geworden. Echter ging het ons om de censuur en niet zo heel erg om het standje. We vonden dit het mooiste beeld opleveren voor een corsowagen.”
Over het algemeen heeft Joël wel het gevoel dat de jury zodanig professioneel is dat ze zich niet of nauwelijks laten beïnvloeden door de media-aandacht. Hij denkt ook niet dat de vierde plek van ‘Global Warming’ door de media-aandacht is gekomen. “Puur omdat ze het concept van een smeltende / afbrokkelende / verrottende wagen geslikt hebben in relatie tot het thema ‘Global Warming’. Dat is ook wat we in het juryverslag als zodanig teruggekoppeld gekregen hebben.”
De ontwerpers van Molenstraat hebben ook nooit het gevoel gehad dat de media-aandacht van invloed zou zijn geweest op de uiteindelijk jurering. “Als dat zo zou zijn, zouden we niet meer willen ontwerpen.”
Nabeschouwing
De vele media-aandacht is door de ontwerpers toch door ieder op een andere manier beleefd. “Persoonlijk vonden wij die media-aandacht helemaal niks.” aldus Gijs en Jesse. “Het blijkt dat er helaas nog heel veel mensen denken dat een corso uit een paar Donald Ducks en Pluto’s bestaat. Helaas hebben die mensen wel internet en vaak een ontzettend grote bek, wat tot vervelende reacties leidde onder de berichten.” Daarentegen konden ze wel weer lachen om oproepen dat de ontwerpers ontslagen zouden moeten worden. “Dat geeft maar weer aan hoe weinig ze van het corso begrijpen.”
Joël zou het zo weer doen en is van mening dat vooral het corso kan profiteren van de vele aandacht. Vanuit een andere invalshoek noemt hij ook de sponsors “Het ijsproject is met behulp van veel sponsors gerealiseerd en een aantal sponsors hebben dan ook zelf met hun bijdrage hieraan de media gezocht. Via dit kanaal zijn we bijvoorbeeld op Radio Veronica gekomen.” Wel zou hij interesse van een zender als SBS6 de volgende keer met een gezonde dosis wantrouwen verwelkomen. “Nogmaals, alle aandacht is welkom, maar ik zou meer gespitst zijn op de verborgen agenda van zo’n zender.”
Ook Erwin zou het op zich niet erg vinden om in de toekomst weer media-aandacht te krijgen. “Ik denk wel doordat de jury hier zo op reageerde we waarschijnlijk het anders gaan brengen maar dat is zo lastig met de sociale media, iedereen post maar. En dat op allerlei kanalen, dus echt tegenhouden zal er niet in zitten.”
't stukkrantenmediamolenstraatspecialtelevisieveldstraatzundert