"Het zijn exact dezelfde wagens als toen"
Ik had de aankondigingen al een tijdje terug gezien. De SBS Kerstparade komt naar je toe deze winter. Mijn gedachtes gingen uit naar 2008. Toen reed de SBS Kerstparade ook al door Eindhoven. 120.000 bezoekers kwamen af op deze parade. Dat zijn aantallen waar mening wagenbouwer jaloers op is. Zoveel mensen zullen er dit jaar niet op af komen. Het weer is bar en boos. En dat heeft, zoals de doorgewinterde wagenbouwer weet, een grote invloed op de bezoekersaantallen.
Ik zit me te bedenken wat de grote aanzuigende werking is van deze Kerstparade. Is dat het kerstgevoel dat steeds meer gaat opspelen in de donkere dagen? Heeft het te maken met het feit dat de parade door een grote stad rijdt? Maar dan lees ik op het affiche dat er grote SBS sterren zullen meerijden: Piet Paulusma, Irene Moors en Johan en Beau. De eerste twee die ken ik nog wel, maar Johan en Beau? Er gaat geen kerstlichtje branden. Na enig speurwerk blijken de laatste twee bewoners van Utopia te zijn. Dat programma loopt dus blijkbaar nog.
Omdat het toch een parade betreft, kan ik het niet laten even op youtube te zoeken naar de beelden. De praalwagens rijden door een decor van regen en smeltende sneeuw. Maar toch vele bezoekers langs de kant. Het begint natuurlijk met een reclame karavaan. Daarna komen er vooral zwaaiende acteurs op praalwagens langs waarvan ik denk dat ik ze toch al eerder gezien heb. Ik zoek de beelden van 2008 erbij. Precies zoals ik dacht. Het zijn exact dezelfde wagens als toen. Hetzelfde grote hobbelpaard, dezelfde trein, dezelfde pakjesfabriek, dezelfde enorme champagne, dezelfde arrenslee getrokken door een leger aan rendieren en natuurlijk Piet Paulusma. Deze SBS ster was ook in 2008 paraat. Alleen Irene Moors is nieuw… en Johan en Beau natuurlijk. De parade duurt nog geen half uur. Binnen no-time zijn alle bezoekers weer naar huis.
Uiteindelijk komt het getal van 50.000 bezoekers in de krant te staan. Nog steeds niet slecht voor zomaar een parade. Maar het is geen stoet die gemaakt is door honderden of duizenden vrijwilligers. De stoet wordt gemaakt door een Belgisch evenementenbedrijf. Niks mis mee. Maar het mist toch wel de sociale cohesie die centraal staat in de plaatsen die ik ken waar een optocht wordt gemaakt. Deze samenwerking van vrijwilligers maakt het dat deze optochten uniek en daarom zo waardevol zijn. Daar kunnen geen bezoekersaantallen tegenop.