Update #1:
Vriendenkring De Rooie Hoek heeft een update van het ontwerp ‘De Brabantsche zuivelindustrie, Centralisatiegedachte wint veld’ gegeven. Twee fabrieken transformeren naar één grote moderne.
De krantenkop ‘De Brabantsche zuivelindustrie, Centralisatiegedachte wint veld’ is het thema van vriendenkring De Rooie Hoek voor de Brabantsedag optocht in 2014.
In 19e eeuw hadden boeren enkele koeien en verzamelden ze zelf melk en verwerkten ze op kleine schaal boter op hun eigen boerderij. Vanwege de vele arbeid en het snel bederven van de producten kwamen de boeren erachter dat het veel effectiever was om gezamenlijk de melk te verwerken. In 1892 ontstond in Zuid-Nederland dan ook de eerste zuivelcoöperatie. Er volgden er in rap tempo meer. De coöperatieve gedachte van samenwerken won snel veld. Hieronder de eerste schets die de vereniging gemaakt had van het onderwerp in januari.
Er ontstonden stoomzuivelfabrieken met treffende namen als ‘De Eendracht’ in Beek en Donk en ‘De Eensgezindheid’ in Leenderstrijp. Later in de 20e eeuw gingen de kleinere fabrieken ook weer samen, de melkfabriek in Heeze was daar dan weer een goed voorbeeld van. In de uitbeelding van Vriendenkring De Rooie Hoek zal de coöperatieve gedachte van samenwerking centraal komen te staan.
Ontwerp Info
Titel: | De Brabantsche zuivelindustrie, Centralisatiegedachte wint veld |
Groep: | Heeze De Rooie Hoek |
Ontwerper(s): | Dennis VerheesMartijn van BreeRené Kuijten |
2014brabantsedagheezekrantenkoppenontwerpthemazuivelindustrie